پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:20 - 1400/04/06

کرونا مشتریان مواد مخدر را بیشتر کرد/ آموزش تنها راه مقابله با اعتیاد

کرونا پیامد‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی به دنبال داشته است؛ کارشناسان معتقدند این بیماری جهان‌گیر مصرف مواد مخدر را هم افزایش داده است.

هفته مبارزه با مواد مخدر از پنجم تیر آغاز شده است. موادی که مصرف آن طبق گفته پژوهشگران پس از گسترش کرونا درهمه نقاط جهان افزایش یافته است.

در همین زمینه با ماجد یزدانی روانشناس بالینی و درمانگر اعتیاد گفت‌وگو کردیم.

او صحبتش را با مباحث نادرستی که در زمینه تاثیر تریاک بر درمان کرونا شروع کرد و گفت: در گذشته می‌شنیدیم که مصرف تریاک می‌تواند جلوی دیابت را بگیرد و قند خون و فشار خون را کنترل کند، اما پس از بررسی لازم مشخص شد که نه تنها باعث درمان این بیماری‌ها نمی‌شود بلکه نشانه‌های شدید بیماری به علت مصرف تریاک از بین می‌رود و بیماری مانند آتشی زیر خاکسترتا جایی پیش می‌رود که فرد وقتی کار از کار گذشته است متوجه مشکلش می‌شود.

این درمانگر اعتیاد ادامه داد: در مورد کرونا هم همین طور است، بررسی‌های علمی باور تاثیر تریاک بر درمان کرونا را رد کرد و نشان داد ممکن است برخی نشانه‌های اولیه بر اثر استفاده از تریاک از بین برود، اما آن فرد ناقل است و بیماری را به دیگران منتقل می‌کند، افزون بر آن کسانی که به صورت کشیدنی یا تدخینی مواد مخدر را مصرف می‌کنند ریه‌های آسیب پذیرتری دارند و در صورت ابتلا به کرونا، درگیری بیشتری خواهند داشت.

آیا کرونا مصرف کننده را افزایش داده است؟

یزدانی با اشاره به افزایش مصرف مواد مخدر در زمان شیوع کرونا، افزود: با توجه به اینکه به علت کرونا مردم مجبور شدند در قرنطینه قرار بگیرند و از آن جا که یکی از ریشه‌های اعتیاد اختلال‌های روانی بوده است، همین در قرنطینه بودن باعث شد افسردگی و اضطراب بیشتر شود و افراد به دنبال روشی ارزان، دم دستی و کاذب برای رسیدن به آرامش باشند.

او عنوان کرد: وقتی مکان‌های تفریحی و جا‌هایی که ارتباطات اجتماعی در آن رخ می‌دهد تعطیل باشد افراد به دنبال این تفریح ناسالم و کاذب برای مدیریت اضطراب می‌روند.

این روانشناس بالینی گفت: افزون بر این بسیاری از مشاغل به علت بحران کرونا از بین رفتند و بیکاری زیاد شد. همیشه رابطه مستقیمی میان بیکاری و مواد مخدر وجود داشته است و با افزایش بیکاری مصرف مواد بیشتر می‌شود.

یزدانی تاکید کرد: تاثیر کرونا بر افزایش مصرف مواد مخدر در همه نقاط جهان رخ داده است به طوری که بخش پیشگیری ومقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد اعلام کرد با وجود آمدن بحران کرونا مصرف مواد مخدر در همه جهان افزایش یافته است.

او توصیه کرد: باید منعطف و تاب آور باشیم تا کرونا باعث نشود که بحران مصرف مواد مخدر به زندگی مان افزوده شود. به طور حتم مصرف مواد مخدر پیامد‌های فردی و اجتماعی بیشتری نسبت به درگیری با کرونا، دارد.

تعویق درمان به بهانه درگیر شدن با کرونا!

این روان درمان‌گر اعتیاد با اشاره به افزایش اعتیاد دراستان بوشهرپس از شیوع کرونا، گفت: وقتی آمار ترک اعتیاد بالا می‌رود نشان دهنده این است که آمار اعتیاد هم بالا رفته است. در یک و نیم تا دو سال اخیر مراکز ترک اعتیاد در استان بوشهر جا نداشتند.

یزدانی افزود: فاصله گذاری اجتماعی ظرفیت مراکز ترک اعتیاد را کمتر کرده است و برخی افراد به همین بهانه که مرکز جا ندارد یا اگر به این مراکز بروم کرونا می‌گیرم درمان را به تعویق بیندازند و این باعث می‌شود همان طور که تعداد افراد درگیر با اعتیاد بیشتر می‌شود مراجعه کنندگان برای درمان کمتر شوند.

آموزش، آموزش و آموزش

او تنها راه مقابله با مصرف مواد مخدر را آموزش دانست و ادامه داد: آموزش را باید از خانواده شروع کنیم. خانواده‌ها باید قانونمند باشند و بر رفت و آمد فرزندان خود نظارت کنند.

این روان درمان‌گر اعتیاد با اشاره به اینکه باید از شبکه‌های اجتماعی برای ارائه آموزش استفاده کرد، عنوان کرد: ابتدا پدران و مادران باید آموزش ببینند و با مواد مخدر و نحوه مصرف آن‌ها آشنا شوند تا هم بتوانند به فرزندانشان آموزش پیشگیرانه بدهند و هم اگر فرزندانشان دچار مشکل شدند زود متوجه شوند.

اعتیاد مخصوص مردان نیست!

یزدانی بیان کرد: خانواده‌ها بدانند که دیگر خیالشان از دخترانشان راحت نباشد، زیرا رشد اعتیاد در میان زنان و دختران در چند سال اخیر بیشتر از مردان بوده است.

او همچنین تاکید کرد: این باور که اگر والدین معتاد بودند فرزند به اعتیاد دچار می‌شود غلط است و تعداد افرادی که پدر و مادر اهل اعتیاد نبوده‌اند، اما فرزند دچار اعتیاد شده زیاد است.

هنوز بازار مصرف مواد قدیمی داغ است

این روان درمان‌گر اعتیاد با اشاره به مواد مخدری که بیشتر مصرف می‌شوند، عنوان کرد: هنوز هم مصرف مواد مخدری مانند ترامادول، متادون، تریاک، شیشه، هروئین، بنگ، حشیش، کراک و ماری جوانا ۸۰ تا ۹۰ درصد اعتیاد‌ها را تشکیل می‌دهد و مواد مخدر جدید که با اسامی مختلف هستند به اندازه این‌ها رواج ندارد.

یزدانی با توصیه‌هایی در خصوص درمان اعتیاد گفت: شماره تلفن‌های ۰۹۶۲۸ خط ملی اعتیاد و ۱۴۸۰ بهزیستی و همین طور مراکز درمانی اعتیاد، مراکز آرامش نیروی انتظامی و پلیس مبارزه با مواد مخدر مشاوره رایگان دارند و اگر کسی خود یا فردی در اطرافیانش دچار مشکل شد می‌تواند با این مراکز تماس بگیرد تا مشاوران با توجه به نوع مصرف و سن فرد او را راهنمایی کنند.

او ادامه داد: اگر روش درمانی درستی از ابتدا پیش گرفته شود، هم وقت و هم هزینه کاهش می‌یابد.

درمان یک روزه اعتیاد نداریم

این روان درمان‌گر اعتیاد بیان کرد: مردم مراقب باشند که خیلی از مراکز درمان اعتیاد مجوز از بهزیستی ندارند، از سوی دیگر عطاری‌ها و تبلیغات ماهواره‌ای روش درمانی را با عنوان سم زدایی یک روزه و چند روزه پیشنهاد می‌دهند که این‌ها هیچ کدام درست نیست، زیرا درمان اعتیاد زیر ۶ ماه جوابگو نیست و در دنیا مورد تایید نیست.

یزدانی عنوان کرد: اعتیاد بیماری مزمنی است که علاوه بر درمان طولانی مدت، افراد باید تا آخرعمر تحت مشاوره، روان درمانی و گروه درمانی باشند تا از بازگشت آن‌ها به سمت اعتیاد جلوگیری شود.

او گفت: این افراد می‌توانند تا آخر عمر در معرض بازگشت به مصرف باشند.

این روانشناس ادامه داد: مصرف مواد مخدر کسی را نمی‌کشد، اما مرگ اجتماعی را به دنبال دارد. مصرف کنندگان از خانواده فاصله می‌گیرند و شرایط بهم ریختگی اجتماعی دارند و بی تعهد می‌شوند.

یزدانی تاکید کرد: مصرف هر از گاهی مواد مخدر هرازگاهی باقی نخواهد ماند، اول همه با هرازگاهی شروع می‌کنند، اما بعد از مدتی دائمی وبه اعتیاد تبدیل می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین